måndag, december 29

Baka baka kaka..

Det är svårt att göra sockerkaka har jag märkt. Trots att jag lyssnat på alla möjliga tips för att få den fluffig.
Sockerkaka var det första jag provade att baka när jag var liten. Har nog inte lyckats göra en perfekt kaka en enda gång.
På typ 20 år..ja, det är konstigt.
Nu är jag inne på mitt andra försök, det ska gå, jag vet att det går.

Ska göra en dessert och då ska det vara sockerkaka i den. Jag vill att den ska vara perfekt. Fluffig och hög!
Vi får se om kaka nr 2 blir bättre.=)

Sen har jag problem med min korg som jag målat. Den blöder igenom.
Kanske funkar det om jag drar på några strykningar extra..kanske?
Annars får jag ha en beige korg..vilket inte var tanken förstås, men vad gör man?
Köpte en fin korgduk från Greengate idag..tji fick jag..




Sen hittade jag ett väldans fint rött tyg hos Åhlens också. De reade en massa och jag slog till=)
Tänkte sy en ny hissgardin till sovrummet. Har insett att rött är snyggt i lagom mängd, så rött fick det bli.

14 kommentarer:

millandante sa...

Katten den som ger sig!
Här kommer två tips på vägen:
1. Måla med oljebaserad färg (om du nu inte gör detta redan för då vet jag icke..)
2. Vispa ägg och socker RIKTIGT LÄNGE (om du nu inte gör detta redan för då vet jag icke..)
Lycka till! Håller tummarna!
Så söt duk från Greengate! Och nu har du lockat mig att besöka Åhlens, deras tyger + rea kan jag ju inte missa. För då vet jag icke...

Fröken Fräken sa...

Det här låter som samma problem som jag hade med min minibyrå där furufärgen liksom blödde igenom. Det var bara att införskaffa oljebaserad färg och måla med. Luktar mer, fungerar bättre.
Sockerkakan har jag nog ingen lösning på... jag brukar baka efter min hemkunskapsboks recept och det brukar funka. Fast jag vet ju inte om den blir riktigt fluffig?!

Ja, visst är det rackarns när affärer inte har öppet när man absolut behöver något?! Fast jag försöker stoiskt tänka att kreativiteten prövar mig för att jag ska komma på ett annat alternativ och inte köpa allt klappat och klart. Idag var jag på tygaffär, men orkade inte härda ut i kön. Den var hur lång som helst och det var bara folk som typ aldrig varit in i en tygaffär förr. Sådana som frågar hur stort ett vanligt fönster är. Så jag orkade inte köa. Men imorgon blir det Ikea.

Monkan sa...

Om du alltid har bakat i samma form så kan jag förstå, annars är det märkligt. Jag hade en gång en form som inte gick att baka i, när 45 minuter gått så hade bara en tunn hinna överst blivit gräddad, resten var fortfarande flytande! Jag testade i många olika ugnar, till slut insåg jag att det inte var mig det var fel på, utan formen. Köpte en ny och sen bakade jag ett par i veckan.

Med din fina vispskål kan det väl inte gå annat än bra?! :-) Smöret får väl inte vara för varmt kanske? Inte öppna ugnsluckan när kakan gräddas, låta kakan vara kvar i formen en stund innan man vänder upp den på ett fat, men de "reglerna" kanske du redan följer?

Hmmm, om man vill ha en vit korg så vill man ju inte att den ska bli grå… helt begripligt. Du kanske ska testa med ett färgbyte? Ah, jag skulle just tipsa om hur Fröken Fräken gjorde, men det har hon ju redan klarat av själv ser jag :-)

In my house sa...

Ville kika in och Önska Gott Nytt År "i förskott" Tack för i år... =)


Stor Kram josse

Anonym sa...

Om jag varit du hade jag köpt sockerkaksmix, då kan du inte misslyckas. De blir höga och fluffiga utan att man ens behöver anstränga sig...

~Livet i byn

♥ Fyra årstider sa...

♥ Tittar in och önskar dig ett Gott Nytt År 2009 ♥ lailas bok väntar på mig och ska hämtas..
Kram Lotta

MissMagicGirl sa...

Jag är inte heller superbra på att baka men det är roligt än då!

Jo sa...

Misströsta ej när det gäller sockerkakan... Det kan som sagt ovan, bero på formen, men även på ugnen. För min egen del brukar jag ha i ett extra ägg och vispa extra mycket, så blir den saftig och fluffig. Det funkar iaf med min form och min ugn! :)

Jag vill också passa på att önska dig ett Gott nytt år! :)
Kram

Anonym sa...

Hoppas det gick bättre 2a gången med kakan. Ursnygg vispskål hade du i alla fall.
Gott nytt år hoppas du får ett bra avslut och en bra ny början...
Kram kram

Camillas dagar sa...

Hoppas kakan blev fluffig och fin! Mitt tips är att INTE ÖPPNA UGNEN en endaste gång medan kakan står inne, det gör så att den sjunker ihop.
Lycka till!
Kram och gott slut på 2008!

Britt sa...

Du har ju fått en massa bra tips, så vad ska jag nu säga... ;-)
jag instämmer med de andra och så ömskar jag dig ett riktigt gott nytt år!

Britt

Anonym sa...

Hoppas kakan blev lyckad till slut, längesen jag själv bakade sockerkaka men det brukar ju bli bra om man rör runt mjölet och bakpulvret ordentligt och vispar sockret och äggen lääänge, sen ska man *inte* röra för länge när man mixar ihop allt. Och ugnen får inte öppnas!! Jaja, du har redan fått en massa tips och är väl sockerkaksexpert nu! ;) Övning ger färdighet som det så fint heter...

Den där korgduken blev jag sugen på, hur söt som helst! Borde väl finnas på Grandma's, eller vad tror du?

Anonym sa...

vad god kakan ser ut :) jag brukar aldrig göra sockerkaka utan gör muffins istället.. de lyckas jag med, men sockerkaka är inte gott när jag gör dem!!

fin brödduk, gillar rosmönstret!

stor kram sara

Anonym sa...

GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR JAG DIG
OCH DIN FINA BLOGG...

KRAM NINA