söndag, november 23

Ingen rast och ingen ro..


Idag har jag inte suttit mkt..
Nu tänkte jag sitta i soffan heeela kvällen och slappa, det är jag värd!!=)

Sambon önskade sig vaniljbullar och det lät så himla gott att jag inte var sen på att ställa upp. Bullarna blev riktigt lyckade å under tiden de jäste slängde jag ihop lite kanelbullar också.
Kan vara bra att ha i frysen i dessa juletider.


Kottar och apelsiner ger en försmak på hur vår adventsljusstake kommer att se ut. Måste köpa lite kanelstänger också!!

Ett snabbt och kort inlägg fick det bli..
Ha en mysig söndag!!


Här kommer receptet på Vaniljbullar för den som känner sig sugen!!!!!

ca 25 - 30st
Det här behöver du :
150 g smör (inte margarin)
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 dl socker
½ dl honung
1 krm salt
1½ liter vetemjöl

GÖR SÅHÄR :
Smält smöret & tillsätt mjölken, ljumma till 37 grader. Smula jästen i en degbunke, tillsätt salt, socker & honung, häll på lite av degspadet & rör ut jästen, häll sedan på allt degspad. Tillsätt mjöl & arbeta degen smidig och blank.
Låt jäsa till dubbel storlek övertäckt! (ca 45min) Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda den smidig och sen är det bara att sätta igång o kavla. Ta ut små fyrkanter och fyll varje bit meden klick marsankräm, vik ihop så det blir tätt och lägg på baplåtspapperklädd plåt med vikytan nedåt. Grädda 220 grader ca 5 - 10min tills det blivit gyllenbruna!

Fyllning :
Marsankräm (pulver vispat med ngt. mindre vätska så krämen blir tjockare)
Pensla bullarna precis före servering med smält smör & strö på socker!

26 kommentarer:

Helen sa...

ååå, vad vaniljbullarna ser goda ut, jättelänge sedan jag gjorde såna. Får se om jag hinner nu innan jul.

Villa Carl Larsson sa...

Ja vad duktig du verkar vara på att baka. Vaniljbullar är väl inte det enklaste, eller? Kanske dum fråga till någon som kan.. då är ju inget svårt haha. Gott ser det ut!! Läskad, jag? MASSOR :)

Kram

Camillas nya hem sa...

Har du bakat dom där själv?? Vad imponerad jag blir! Och du "slängde ihop" kanelbullar, jag har aldrig vågat mig på att baka det ens, det verkar ju supersvårt! Jag måste lära mig, det är ju lite pinsamt allt. :)

Trevlig vecka!

♥ Fyra årstider sa...

Inte jag heller..attans vilken tid det tar att städa och pynta. Jag har 8 rum och kök så jag har lite yta. Söt ljusstake.
Kram Lotta

Camillas dagar sa...

Men hjälp vad goda vaniljbullarna såg ut. Muums!
Jag vet inte om jag kommenterat din zinkljusstake i tidigare inlägg, men jag tror inte det... Jag köpte också en förra året, då de reade ut Sias julsaker till 75% rabatt och det är jag jätteglad över nu. Det kommer ju alltid nya jular. :) Min såg inte exakt ut som din, men ungefär.
Kram, kram!

Fröken Fräken sa...

Men så sugen jag blev på vaniljbullar! Efter alla kurser går man omkring ständigt och vill ha sötsaker och bakverk... socker, vill ha...
Låter så du har hurtat på bra, här var det först lite segt, men när gästen åkt hem har jag farit runt och städat, spikat upp en hylla, sytt det där evinnerliga stolsöverdraget och så vidare, och det kan nog bli mer om jag inte blir sittandes i soffan förstås..

Anonym sa...

Mums! Skicka hit några bullar... snälla!
Dom ser verkligen goda ut, kan du inte lägga ut receptet?

Tineling sa...

Slängde ihop bullar...ja du...den som kunde göra det. Jag är dååålig på att baka! Men äter gärna :) Dom där vaniljbullarna såg super proffsiga och otroligt goda ut!!! kram Tina

Anonym sa...

Tack snälla du, dom här ska jag baka!
Kram

Villa Carl Larsson sa...

Jo jag håller med att man borde låta bli shoppingen. Men jag ska inte bo på denna lilla yta i resten av mitt liv så då kommer jag att få mer plats :) Och ett liitet flugskåp kommer jag få plats med!! Kram

Anonym sa...

är urkass på att baka vaniljbullar, blir så kletigt! men det är riktigt, riktigt gott! jag har gjort en glöggpannacotta som står i kylen och väntar på att bli uppäten ;)

kramar!

Anonym sa...

mmm de såg riktigt goda ut. Har nyss ätit middag och en vaniljbulle hade suttit fint. får nog ta och göra dem en dag i veckan.

Vit Gladiolus sa...

Huu så goda de ser ut! Ska prova att baka någon dag!
Kramar

Anonym sa...

De såg riktigt smarriga ut. Själv har jag bakat lussebullar idag.
Ser fram emot bilderna på staken...

Anonym sa...

Smarrigt :)
Provade göra liknande för ett tag sen och jag är rädd för att det fler gånger :)
Nu ska jag natta barnen å sen ska jag slå mig ner i soffan framför "Ensam mamma" tillsammans med resterna från igår kväll :P
Har sett i flera år nu att folk gör egna "apelsiner", ska nog göra ett försök i år.// Anna

Tulipa sa...

Ser gott ut med vaniljbullar! och så slänger du ihop en sort till!
Då är du värd att vila hela kvällen!
Kram Tulipa

Anonym sa...

Åh, så gott med vaniljbullar! Kanske borde prova på en sats till advent?

Tack så mycket för gartulationerna! Det känns skönt att det inte var jag! Även fast det innebär att det antagligen var en av deltagarna i min arbetsgrupp som fick U :/

Anonym sa...

Käre värld vad gott det där såg ut! Tänkte med jag skulle försöka hinna med att baka lite i veckan som kommer. Mina sista "semester dagar", innan nya jobbet börjar. Sedan blir det minsann ingen vila på ett bra tag! :)
kram

Nettan sa...

Du är klart värd en vila i soffan, vad smarriga bullar du gjort !
Va längesen jag gjorde sådana, kanske ska göra dom en dag, om lusten faller på ;0).

Ha en skön vecka...
Kram Nettan

Pysselpralinen sa...

Ja, de där vaniljbullarna var verkligen imponerande tjusiga! Proffsnivå! Börjar likna Bakerella-nivå tycker jag.
Det finns ungefär två sötsaker som jag inte gillar och det är vaniljbullar (blir galen av allt socker som fastnar överallt) och wienerbröd. Fast baka dom gör jag gärna. =)
Det påminner mig om att jag till nya lyan måste köpa en ugn.

I helgen har det varit flyttfokus. Snart är allt klart och jag har äntligen ett eget boende igen. Ska bli så skönt. Fast jag hann faktiskt med en liten secondhand shoppingtur som visade sig bli väldigt lyckad. En svensktillverkad fåtölj för billig peng följde med till nya lyan. Alltid så himla trevligt att göra fynd.

Anonym sa...

halloj :) vilken otroligt fin plåtburk du hittat, verkligen i min smak :) synd att jag inte sett nåt liknande i krokarna..

vad gott med vaniljbullar (har aldrig bakat det, men nån gång blir det första gången..). ska baka i veckan tänkte jag inför glöggkvällen med jobbarkompisarna, ska bli så kul :)

stor kram sara

Pysselpralinen sa...

Känner du till second-hand-butiken som ligger nära Redbergsplatsen? Den drivs av en kyrka (minns inte vilken) och ligger på St Pauligatan, precis mittemot en brittisk pub och nära den stora kyrkan (St Paulikyrkan). Den är rätt stor och kan nog ha ganska stor fyndpotential. Öppen lördagförmiddagar och onsdageftermiddagar tror jag. Bara ett litet tips från en F.d Gbg-gumma!
=)

In my house sa...

Det låter jädrans mumsigt, fast jag gillar inte att äta kakor,,, men älskar att baka..... Inget stress nu,,, jag ska dona lite varje dag, så att man slipper stressa.... de ä inte bra,,,, så ta de lite lugnt nu.... =) =)


Natti natti j

Fru Bes Blogg sa...

Den där bilden var ju inte så schysst å visa när man håller igen :-)
Äh va fan, äta bör man annars dör man! Imorgon blir det vaniljbullar och glögg! Åh vilken kombination va?!

Trevlig kväll
Fina

Vero sa...

De där bullarna såg riktigt goda ut.

Jag tänkte också baka lite idag. Vi har kalas här på lördag och jag kan behöva lite. Men jag tror att frysen behöver rensas lite först...

Har också några kartonger uppe på vinden som skall rensas ut nu... Det blir ett himla jobb. Ska på baklucka i nästa vecka coh ta med allt som jag aldrig ställer upp. Och Cult, ja, vem gillar inte Cult. Själv har jag INGA julgrejer från Cult... Inte än så att säga.

Ha en toppendag!

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Äälskar såna bullar!
Gjorde en julig variant av saffransdeg o mandelmassa. Gott!
Recept finns på min blogg..
Kram J