tisdag, augusti 5

Pirogbak..


Tog cykeln till affären och handlade. Har nu gjort 2 matpajer och alla dessa smarriga Köttfärspiroger.
Det är så skönt att ha i frysen när orken att laga mat inte infaller..
För, om vi inte har lagat mat en gång denna semester har jag svårt att tro att nästa vecka ska vara något undantag..

För er som är sugna, här är receptet:

Deg:

1 ägg
1 dl vatten
1 dl olja
6 dl mjöl
1/2 tsk salt
Rör i hop och du har pirogdegen klar!

Innehållet i mina piroger blev:

400g Nötfärs
1/2 purjolök
2 klyftor pressad Vitlök
1 gul lök
Stek detta, peppra salta efter behag.
Jag hällde även ner lite grädde och chilisås och gojsade runt!

Kavla ut degen och ta en tallrik och använd som form.
Klicka en sked med gojset och stäng igen pirogen.
Pensla med Ägg och hiva in dem i Ugnen på 250° 15 minuter

Lovely!!!

17 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Du de där såg väldigt smarriga ut, synd bara att det är så långt till Göteborg:-)...
Kram Lotta

Gårdsromantik sa...

Åh så smarriga de såg ut!
Piroger har jag aldrig provat att göra.

Kram Maud

Anonym sa...

Åh vad goda de ser ut!!!
Kan du inte lägga ut receptet? :)
// anna

Anonym sa...

hundra år sen man åt piroger, guuud va gott!

Camillas nya hem sa...

Fina bilder! Piroger är ju så jäkla gott, blir nästan hungrig nu ju. :)

Anonym sa...

Mums vad gott! Piroger som är så gott!!!! Tror vi får komma hem till varandra och äta!!!
Kramis

Anonym sa...

Jäklar villken bra picknick det skulle bli!! Hahha :-)

Anonym sa...

trevlig blogg!..och piroger är aldrig fel.
Ha de gott!
Huset på backen

Anonym sa...

Vad roligt att du också gillade datorväskan :)
Pirogerna lät väldigt goda! Man ska kanske passa på att göra en sådan omgång nu innan skolan börjar. Som sagt, alltid bra att ha i frysen! :)

Anonym sa...

Det såg himla gott ut! Har aldrig gjort piroger själv - men blir sugen att prova på det nu! Trevlig blogg för övrigt:)

Södralycke sa...

Ser smarrigt ut! Smidigt att ha på lut i frysen!

Ha det bra, kram Johanna

Svenska inredningsbloggar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Norrdalen sa...

Hej tjejen! Tack för din kommentar om lyktorna, den värmde gott!
Mums, vad goda pirogerna ser ut! Nu blev jag hungrig :-D

Katarina sa...

Åh! Jag LÄNGTAR så efter att vårt kök blir ör en desperate housewife som jag är det plågsamt att inte ha ett kök. En micro liksom, hur kul är det? Jag vill baka piroger!

Sus sa...

Men shit så gott! Ja detta måste jag verkligen prova!

Kram Sus

Nettan sa...

Mmm...hur gott ser inte det där ut då,får nog ta & göra det en dag.

Ungarna har varit hemma så länge så ideerna på mat poppar, inte upp längre...;0)

Tack för ideen !!
Kram, Nettan

Anonym sa...

Oh piroger som är så gott. Tror jag ska göra det någon dag fast en vegetarisk fyllning. Bra att ha i frysen som du säger.

~Livet i byn