onsdag, februari 11

Det krävs bakning..

Snart är Fettisdagen här och då krävs det ju lite bakning.
Jag är egentligen inte särskilt förtjust i semlor, även om de faktiskt ser väldigt goda ut, men tror att de ändå smakar bäst om man gör dem själv.
Jag har gjort en egen tolkning av vad goda semlor innebär så nu återstår det lite kaffe och en gäst som kan säga om de blev godkända=)
När jag ändå var i farten slängde jag ihop lite småkakor också. Har äntligen hittat glasförvaringen jag letat efter i butikerna. 59:- resp 69:- var inget att snacka om så jag slog till av rena vana.
Efteråt fick jag faktiskt lite dåligt samvete.. som handlat trots mitt köpförbud.
Sen kom jag på att jag letat dessa burkar så hiiiimla länge att jag var värd dem=)
Jag var helt enkelt inte särskilt svårövertalad om vi säger så!






Till er som vill ha receptet på småkakor kommer det här:

Grunddeg 50 st kakor

5 1/2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 1/2 dl florsocker
300 g kallt smör
1/2-1 msk kallt smör

1. Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.
2. tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.
3. Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska endast precis gå ihop.
4. Lägg degen i en plastpåse i kylen och låt vila i minst en timme.
5. Smaksätt..

Jag gjorde tre olika kakor.

1. Hallongrottor som blev jordgubbsgrottor. Forma runda bollar, lägg på en plåt tryck en grop och plutta lite sylt i gropen!

2. Choklad och hasselnötskakor som blev sååå goda. Köp hasselnötschoklad och hacka i stora bitar. Knåda ihop chokladen med degen och forma runda bollar.
Sen räfflade jag varje kaka med en gaffel tryckte dit en chokladhasselnöt.

3. Kanelkakor..mums!
Forma runda bollar och platta ut på en plåt. Pensla med ett uppvispat ägg.
Blanda strösocker och kanel i en skål, strö över!

In i ugnen på 175°i ca 10 min

Mumsfilibabba!!!!

28 kommentarer:

Anonym sa...

Fniss.... det går lika bra för dig som för mig med shopingförbudet ser jag.!!!!!
Oj oj vad svårt den kan vara.
Kakorna ser verkligen mumsiga ut....Kram kram

Ingrid sa...

Syltkakor är verkligen det bästa jag vet i småkaksväg. Kan äta upp en hel sats på några dagar. Nej sådan kan jag bara inte motstå!!

~Livet i byn

millandante sa...

Jag ÄLSKAR småkakor!!
Så fina burkar! Ingen idé att jag köper några för kakorna skulle inte hinna ner i dem...
Kram

HWITA DRÖMMAR sa...

MUMS! Jättefina burkar du hittat, perfekta för kakor verkligen! Kram M

Helen sa...

Vilka fina burkar! Önskar jag hade plats i vårat lilla kökl att ha saker framme på bänken:

Milla sa...

Jättefina burkar med läckert innehåll! Har också köpstopp men känner mig shoppingsugen... Bara att vänta antar jag...
Kram Milla

Camillas nya hem sa...

Du får det att låta så enkelt och mysigt att baka... :) Jättesöta burkar!

Fröken Fräken sa...

Nä, inte tycker jag att du skulle ha köpt burkar med köpförbud och allt... men jag har en bra lösning på det hela! DU skickar iväg de störtsköna burkarna till MIG. Toppenidé eller hur?!?? ;-) Man kan ju alltid försöka... eh?

Åh, kakor... jag tror att jag måste baka lite i helgen. Min bror gav mig en xbox (helsickes vad mycket fler sladdar det blev nu då.. måste skaffa sådana där sladdklämmor) och förväntar sig tydligen något i retur. Och så kan herr Fräken få lite smask som tack för all Proviva och annat stärkande som han tappert inhandlade med man låg dubbelvikt och kved..

Anonym sa...

Men ååhh vilka underbar glasburkar!!! Måste ha! Får man fråga vart du hittat dem? Jag har också köpförbud men strunt i det =) kram Pernilla

Anonym sa...

Åh hallonkakor, nostalgi! Det brukade min mormor bjuda på. Hemlagade såklart:)

Ingela la la sa...

Vilka fina burkar! Precis såna behöver jag, vad har du hittat dom? Mitt köpförbud är över (tack och lov)
Smarriga kakor =)

Kram

Lisas inredningsblogg sa...

mmm verkligen mumsfillibabba! :D
Så bra du lyckats! Fina glasförvaringar, värda sitt dåliga samvete kan jag övertyga dig om! Ha en trevlig kväll!! kram

Grodmamman sa...

Super fina burkar du köpt!
Och nu blev jag sugen på syltkakor!:) Inte för att det går ihop med mina försök till "slanka linjen", men inte ska väl hela familjen bli lidande för det!:)
Kram

♥ Fyra årstider sa...

Å vad billigt..jag letar också.
Kram Lotta

Camillas dagar sa...

Nämen, precis de där kakorna gjorde jag i lördags, från Leilas "A piece of cake". Jättegoda blev de!
Men dina blev så klart snyggare. :)
Kram kram!

Camillas dagar sa...

Här är mina:

http://camillaslillablogg.blogspot.com/2009/02/mello.html

Anonym sa...

Glasburkarna var jättefina, helt rätt att skrota shoppingförbudet då... ;) Jag hade gjort detsamma!

Proforma sa...

Ja, mumsfilibabba! Jag bakade semlebullar häromdagen... så gott!

Proforma sa...

Glömde säga att burkarna var jättefina!

Anonym sa...

Nu har jag också beställt burkar. Blev ett zinkhus också =) Tusen tack för tipset!! Länkade dig från inlägget. Hoppas det är ok. Kram Pernilla

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Gott Gott! Hallongrottor är verkligen en favorit.

Hoppas du får en riktigt fin helg!

Villa Carl Larsson sa...

Åh de där glasburkarna är ju bara såå fina. Och det ser läskande gott ut med kakor. Tyvärr är jag inte helt 100 i magen ännu men mycket mycket bättre än igår tack och lov.

Ha en fin alla hjärtans dag. Kram Josefin

Ingrid sa...

Tack för att du är med och tävlar, jag önskar dig varmt lycka till.

~Livet i byn

Annas Lycka sa...

Åååå jag vill oxå ha liknande burkar. Får jag fråga vart du hittade dom ??? Kram Anna

Anonym sa...

Hembakat är ju det absolut bästa! Fina glasburkar till dina kakor också! Hoppas att du har haft en mysig & skön lördag! KRAM!

(Ps. Har du sett tävlingen med vinster från Eva Solo, Rosti & Lalo på min blogg just nu?)

Ekebo sa...

Tack för kommentaren! Småkakor ser mumsigt ut...har svårt att låta bli sådana om jag bakar.......Fina burkar du shoppat hade det gott kram malin!

Ingrid sa...

Visst vara fatet läckert, jag tycker nästan det stod ditt namn på det :0)

~Livet i byn

Annas Lycka sa...

Tack för din kommentar på min sida. Är roligt att se när någon har vart inne!! Jag förstår precis att vid ett sånt tillfälle kan man bara inte låta bli att handla...Just nu är det stop på shopping vare sig jag vill eller ej....Alldeles för mycket utgifter denna månad!! Så trist. Ha en bra söndag. Kram Anna