onsdag, mars 11

Bullar är gott!!

Idag bakas det Dinkelbullar för glatta livet!
Köpte en receptbok på bokrean och nu ska här testas både goda mustiga soppor och matbröd. Kitchen Aiden har stått kall alldeles för länge=)
Man kan ju inte alltid baka sötsaker, hur gott det än är, så nu blir det nyttiga degar i huset!



RECEPT DINKELBULLAR MED KROSSAT LINFRÖ OCH APRIKOSER

25 g jäst
1 tsk socker
1 msk havssalt
7 dl fingervarmt vatten (37°)
17 dl dinkelmjöl
1 dl krossat linfrö
100 g strimlade aprikoser
1 ägg till pensling

Dekoration: krossat linfrö

Rör ut jästen med socker och salt i vattnet, gärna i maskin. Tillsätt ca 16 dl mjöl, lite i taget, samt linfrö och de strimlade aprikoserna.
Arbeta degen i maskin tills den är smidig. Låt jäsa under bakduk 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela i två bitar som du rullar till längder och skär bitar av. Rulla bitarna till bullar.
Låt dem jäsa under bakduk på bakpappersklädd plåt i ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö över lite linfrö.
Grädda ca 10 min i 250°. Låt svalna under bakduk eller på galler!!!!


Visst blir det dessutom lite roligare att baka om man har fina redskap?
Köpte en mintgrön skål från Ib Laursen härom dagen. Den är så fin att jag nästan skulle kunna äta upp den=)
5 kökshanddukar från Hemtex kunde jag inte heller motstå, grönt är ju så fint!

29 kommentarer:

Ingela la la sa...

Dinkelbullar ska jag prova någon gång! Tack för receptet.
Jättefin skål och handdukarna med. Jag förstår att du har roligt när du bakar med din kitchen aid och den där skålen (jag är lite avis..)
=) Ha en bra kväll!
Kram Ingela

Fröken Fräken sa...

Oj vad alla i bloggvärlden ligger i och bakar matbröd! Jag känner mig alldeles tillintetgjord.. ;-) Jag tänker alltid att jag ska banne mig börja baka matbröd, för det är ju tusen gånger godare med eget. Och tänk om jag kunde baka mammas limpor som bland annat innehöll paltspad som gjorde dem härligt möra och lite "kletiga". IStället har jag sått lite frön, också lugnande för nerverna efter en stretsam arbetsdag där man fajtats mot många konstiga typer.

Anonym sa...

Mums de lät smarriga. Ska baka lite i helgen när jag är ledig så kanske jag ska testa det recceptet. Men här får vi knåda för hand då KAn fortfarande står på önskelistan.
Kram kram

Stjärnor & Champagne sa...

Jättehärliga bilder...Vårbilder.

Kram Anne

Camillas dagar sa...

Vilka härliga, färgglada bilder! Grönt är verkligen både påsk och vår för mig. ♥
Hoppas bullarna blev goda, det lät supersmarrigt. Aprikoser i också. Mums!
Kram!

Milla sa...

Jättefina bilder! Man blir så inspirerad av dej! Själv är jag ingen bagare, men det ser ju så smarrigt ut med nybakat. Kanske ska testa ditt recept i helgen och njuta! Kram Milla

Jenny sa...

Hej Malla!
Vilka härliga bilder!

Lyckliga du som har en KitchenAid:)

Kram Jenny

Pysselpralinen sa...

Hej!
Ljuvliga bilder för ett Leila-fan utan dess like! :-) Och skålen är ju så fin! Jag är på jakt efter en sådan, var hittade du den? (säg nu inte Balders hage för då får jag sån galen Göteborgs abstinens att jag inte vet vad!).

Det var mycket Göteborgare på kursen jag var på i början av veckan så jag blev ännu mer längtig än jag brukar. Särskilt som det snöade oavbrutet och jag mest satt och önskade att det skulle vara vår. Har hört vissa rykten om att gatorna nu är snöfria och underbara i Götet, stämmer detta rykte?

Usch, jag borde ju verkligen komma på nåt mer lajbans att skriva, men idag är hjärnan väldigt blank. Bäst att säga godnatt. =)
Kram

Villa Carl Larsson sa...

Det är så gott med hembakt bröd. Brukar göra scones med dinkel och linfrön till helgfrukosten, mums!! :) Och vad fin den gröna skålen var med alla dessa handdukar i. Jättefint!!!

Finns det en blå skål? Kanske skulle passa mina nya handdukar? *L*

Kram Josefin

Cilla sa...

Men visst är det bara såå gott med hemmabakat :0)
Jag förstår att du inte kunde motstå den ljuvliga skålen & handdukarna..
Ha en underbar dag..
Kram Cecilia

Anonym sa...

Åh,bullarna ser verkligen goda ut! Vad duktig du är på att baka =) Själv är jag ganska lat på den fronten.. hehe... kanske ska börja när jag oxå får en så bra bakmaskin som du har ;)

Åh vilken söööt skål!!! den var helt underbar! och fina handdukar du hittat på hemtex, dom har mycket fint där! =) Grönt passar ju nu till våren!

Ha en skön helg!
Kram H

Ingrid sa...

Har aldrig bakat med dinkelmjöl, vet knappt vad det är?

Läskande med den ursnygga skålen i grönt, jag har den i beiget. Handdukarna var superfina de med.

~Livet i byn

Anonym sa...

Vilken underbar blogg du har och vet du vad? Jag följer nu din blogg (via. bloglovin)! :-) Kanske du vill göra detsamma? Många härlig vårkramar Benita

♥ Fyra årstider sa...

Underbara Malla..din blogg är bara så bra...baka på..I LOVE IT
Kram Lotta

Anonym sa...

Härligt! Jag tänkte också att jag skulle ta och sätta igång med bakandet - det är härligt med hela den otroligt goda doft som sprider sig i hemmet - man blir lugn och skön i hela kroppen!

Detta recept får nog tas och testas!
Lotta

Anonym sa...

Yes! Nu är det äntligen helg. Snart ska jag ut på stan och dela ut CV till butikerna. Får se hur det går. Är iallafall uppe med tuppen för att vara arbetslös ;)

Kramar Benita

Hem och Lycka sa...

Grattis grattis, du vann termosen från Russinnet i tävlingen hos mig! Maila mig dina adressuppgifter så kommer den på posten.

kram Mia

MissMagicGirl sa...

Dikelbullar är jättegott!

millandante sa...

Vilken ljuvlig skål! Där fick vi svaret att man KAN köpa lycka!!!
Lät gott med aprikoser i brödet!
Ha en bra helg!
Kram

Grodmamman sa...

Vilken läcker bild du visar i slutet! Allt det gröna ihop!:)
Dinkelbullar lät gott också. Här är en till som hellre bakar godsaker!:)
Kram

Signe 1 sa...

Åhhh en Kitchen Aid, vill ha!! ;-) Ha en fin kväll! Kram Sofa

Villa Carl Larsson sa...

Aha vad kan du ha fyndat där då tro? Hos Ann-Catrin menar jag :) Nyfiken som jag är... haha

Och en annan nyfiken fråga. I vilken butik fanns bakskålen?

Kram Josefin

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fina kökshandukar! Och skålen är inte tokig den heller. Passar ju utmärkt tillsammans.

Själv ska jag nog baka muffins idag. Inte lika nyttigt...men det är ju lördag! ;-)

Hoppas du får en fin dag!

Malin - I min trädgård sa...

Grattis till vinsten! Och vad härligt med allt grönt grönt grönt!

Kram >M

Ingrid sa...

Kransen är superfin, och billig. Tror de tog runt 117 kr för den på Öbergs Interiör. De skickar säkert om du ringer dem.

http://www.oberginterior.se/

~Livet i byn

Anonym sa...

Du det var bara kul att kunna hjälp till :0) De hade två kransar kvar i dag lördag såg jag när jag var in och köpte snören.

~Livet i byn

Anonym sa...

Ja det är ju lite väl saftigt!! Vet att dom tog 579 kr i Malmö för lyktan jag letade efter (den du har). Nu hade dom hittat en åt mig på Öbergs när dom städade. Tror de tog 279 eller nåt sådant för den. Skulle få hämta den nästa vecka.

~Livet i byn

Anonym sa...

Absolut! det blir roligare om man har fina grejer.... Men mig hittar man nog ändå inte i köket,snarare på närmsta kvartersbageri *S*

Pysselprinsessan sa...

Vilka fina kökshanddukar! Attans att jag inte är i Sverige nu! Har inte sett Hemtex här! :(
Å skålen är så fin! Den har jag däremot spanat in även här i grannlandet! :)
Kramar