lördag, mars 14

Bloggar..

Undrar hur många gånger jag suttit på bussen påväg hem och funderat på blogginlägg. I mitt huvud låter texten så fyndig och det avslutas alltid lite sådär halvlustigt, nästan som om jag avslutade mitt i en mening, men med en tanke på att väcka nyfikenhet.
När man kommit fram, stigit av bussen och tagit Milton på en kvällsrunda, är alla roliga och fyndiga blogginlägg puts väck.



Det är då man har en trogen kompanjon, kameran.
Den sviker sällan och med en fantastisk kamera kan vilken blogg som helst bli bra. Sköna bilder i rätt vinklar och du har det perfekta inlägget.. eller?
Hur viktig är bilderna egentligen?
Väldigt viktiga om du frågar mig.
Jag läser sällan en blogg som inte har en bild. Jag gör ett försök och har man inte rätt snack, blir det oftast inte fler besök.
Är man ytlig?
En kollega sa idag på jobbet att hon inte fattade hur man orkar läsa bloggar.
Finns det så många i sverige som har nåt att säga, undrade hon?
Nej, kanske inte men jag läser inte alltid bloggar av just den anledningen.
I min blogglista finns det otroligt många olika sorters bloggar och alla ger mig nåt.
En kanske aktiverar min hjärna lite extra och andra ger mig så otroligt mkt inspiration och energi.
Jag bloggar inte för att jag har nåt viktigt eller vettigt att säga. Jag gör det för att jag tycker det är så förbannat roligt!

19 kommentarer:

Helen sa...

Jag tycker att du har mycket att säga som jag vill läsa, men det står ju din kollega helt fritt att inte läsa.

Jo sa...

Jag håller med dig, det är ju inte alltid man läser för att folk har något särskilt att säga. Jag läser oftast för att bloggaren har något personligt som tilltalar mig. Som din blogg tex :) Ofta kikar jag mest på bilderna, bara för att inspireras och njuta, så jag håller med om att det är viktigt med bilder!

Ha en bra fortsättning på helgen!

Ingela la la sa...

Då bloggar du av samma anledning som jag då! Det är ju roligt. Jag är inte så duktig att fota men jag lägger ändå in bilder för det är roligare tycker jag..
Trevlig kväll!
Kram Ingela

Anonym sa...

Du är perfekt precis som du är, du och din blogg tycker jag!!

Jag är också en allätare när det gäller bloggar, kikar på många olika av olika anledningar.

Men utan bilder blir det jobbigare att kika.

~Livet i byn

MITT VITA HUS sa...

Jag gillar verkligen din blogg, din stil och alla bilder du bjuder på..Jag läser heller ej bloggar som inte har bilder! Grattis lyllo dig till vinsten hos hem och lycka ville ju med ha en sån fin termos=) Kram kram M

Anonym sa...

Fniss känner igen det där! I bland får man massor av ideer..det där ska jag skriva om. Sedan är de helt plötsligt puts väck.

Har oxå fått många funderingar från omgivningen över bloggandet.
Kan tyckas ytligt och att man bara vill visa upp saker och konstigt att skriva om personliga saker för främlingar.
För handlar det som du skrev mycket om insperation, känslan att få leka med kameran och skapa en känsla. Bilderna är otroligt viktiga för att skapa intresse hos i alla fall mig.
Sedan oxå att få skriva av mig och dela mina funderingar i mitt huvud med andra.
Tror att de är just det jag vill förmedla mest...känslan.

Det är just därför jag gillar din blogg så mycket. Får en sån bra känsla när jag läser här. Dina bilder tilltalar mig och det du skriver kan jag knyta an till.

Fortsätt som du gör och buss funderingarna poppar nog upp en vacker dag...;)

Anonym sa...

Håller med dig! För mig är det viktigt att bloggen känns "lätt". Jag anser att bloggar blir för tråkiga med bara text då jag snabbt tappar intresset!

Första intrycket med bilderna fångar mitt intresse om jag ska stanna kvar eller ej.

Hos dig är det ganska lätt val ;-)

/Änglahår

alegni sa...

jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
jag njuter så otroligt mycket av alla fina bilder här ute i bloggosfären. texterna är faktiskt mindre viktiga (fast ger ett trevligt extravärde).
skön söndag!
kram
ingela

Signe 1 sa...

Fasiken vad jag håller med dig, sen jag började blogga så går väldigt mkt tankeverksamhet till inlägg, vad man ska skriva, plåta osv...Nästan som nån som skriver musik, plötsligt 'finns' inlägget bara där i huvudet...:-) Och har en blogg inga bilder så är det ju inte lika kul att läsa, bilder gör sååå mkt!! Bloggandet har blivit en otroligt inspirationskälla... Ha en bra dag! Kram Sofia

Ingrid sa...

Det bästa var ju att de tänkte på mig och mailade. Man är väl inte stammis för inte ;0) sedan har jag ju jobbat åt dem på Tomtebodan.

~Livet i byn

Malin - I min trädgård sa...

Kul att läsa dina tankar om bloggande. Jag håller till stora delar med dig - jag gillar också snygga bilder. Jag gör så gott jag kan med min skruttiga lilla kamera, och lyckas ibland bättre och ibland lite sämre. Men sedan är även layouten väldigt viktig för mig. Blir det för rörigt, då orkar jag inte läsa vad som skrivs. Din blogg ramlade jag in på från Hem & Lycka och jag är intresserad! Så du ligger numer i min blogglista! Kul när man hittar till nya skojjiga bloggar!

Kram M

Sanna sa...

Hihi! Känner verkligen ingen mig i det du skriver. Blogga på i huvudet du! ;) Kram

♥ Fyra årstider sa...

Jag tar ett par dagars bloggpaus ♥..ska ladda ny energi och fota.
Ha det gott!
Kram Lotta

Fröken Fräken sa...

Hm. Delikata resonemang.

Jag bloggar för att jag tycker att det är otroligt roligt. Jag gillar att visa upp grejer jag pular med, och tycker att det är helt fantastiskt vilken respons och utbyte av tips som fins i bloggvärlden. Det förstår man nog inte förrän man bloggat själv!

Själv läser jag bloggar av flera olika anledningar; en del har jättevackra och inspirerande bilder, en del har nästan bara text men där bloggaren skriver otroligt bra, en del är himla roliga. Däremot kan jag inte riktigt med kändis-, mode/sminkbloggar, bloggar där texten spretar för mycket eller bloggar där man bara har köptips.

Jenny sa...

Hej Malla!
Vilket bra inlägg! Håller med dig, det är såå roligt att blogga, både att ha en egen o läsa och inspireras av andra.
Jag tittar oxå mest på bilderna, ibland skummar jag bara igenom texten.. det är det som visas man vill se..

Du har alltid så fina foton i din blogg:)

ha en härlig kommande vecka,
kram Jenny

Anonym sa...

såklart att man ska blogga för att det är roligt! Och jag håller med dig om att bilder är viktiga för en blogg - iaf för mig, för är det bara text återvänder jag bara om "författaren" är extremt duktig på att skriva...

Camillas dagar sa...

Bilder piggare upp bloggen och inspirerar tycker jag. :)
Jag tycker att i alla fall min egen blogg blir jättetrist utan bild till mitt inlägg.
Ha en skön måndag! Jag håller med dig, ibland funderar man på vad man ska skriva på bloggen, i de mest konstiga situationer, då man yogar eller åker skidor t ex.
Kram!

HWITA DRÖMMAR sa...

Jag läser precis som du inga bloggar utan bilder, en bild säger mer än 1000 ord:) det stämmer faktiskt (tycker jag) och den största anledningen till att jag läser bloggar är för att det ger så mycket inspiration! och så är det jätteroligt att få nya kontakter med samma intresse! Jag tycker du har en jättefin blogg!

Kram M

StrandviksVillan sa...

Jag håller med!! För mig är det att öppna bloglovin som att ta fram en veckotidning (vilka ju faktiskt massor med folk läser): inredning, personliga tankar, recept, berättelser, vardagsliv... allt!
Ja, det finns faktiskt så många som har nåt att säga!!

Gillade ditt inlägg om balkongen också, om att "köpa sig lycka". Vet precis hur du menar ;) Haha, karlarna hänger inte alltid med. Dom slår sig bara ned och dricker upp sitt kaffe, kanske konstaterar att "det blåser lite kallt, jag går in istället"

Bla bla, jag är nog lite sällskapssjuk nu... :P
Ha det fint! Gillar din blogg!