onsdag, oktober 31

Italienska köttbullar med Tomatsås..


Ska vara sådär duktig som min älskade vän Marie är..
De checkar Recept varje Söndag och handlar inför veckan, mestadels GI-Mat
Nu har vi varit duktiga ett bra tag och jag känner faktiskt skillnad.

1. Nu är det en livsstil inte en bantningsmetod
2. Det är sjukt mkt godare att göra allt själv än att köpa halvfabrikat..eller helfabrikat för den delen.
3. Jag har faktiskt gått ner i vikt, hoppla hoppla så bra..
4. Man känner sig duktig och nyttig
5. Jag har blivit en bättre kock
6. Jag är mkt piggare
7. Jag småäter inte längre..
8. Mitt blodsocker ligger på en jämnare nivå

Kan det bli fler fördelar?
Sen vet jag ju att det är vitaminer och mineraler och bla bla bla..men det är bara ett plus i kanten!

Så, idag blev det italienska köttbullar med tomatsås.

Tomatsås:
1 Röd Paprika
1 Gul lök
1 Burk krossade tomater
1-2 vitlöksklyftor
2 msk Olivolja
1/2 Rödvinsvinäger..Jag tog vitvinsvinäger..funkar lika bra
Salt och Peppar
Färsk Oregano

Hacka allt och koka i 20 min

Köttbullar:
500g Nötfärs
1 dl grädde...jag tog en skvätt mellangrädde
1 tsk Salt
2 Ägg
1 Pressad vitlöksklyfta
1 hackad Rödlök
2 msk Rivet Citronskal
2 Msk finhackad färsk dragon
3 msk rökt skinka
Svartpeppar och olivolja

Jag blandade allt och hällde ner det i en 3 liters fryspåse. Klippte av hörnet och tryckte ut små köttbullar. Mindre kladd och lättare att hantera!!
Stekte sen de i lite smör och vände ner dem i tomatsåsen.
Servera med grönsaker eller pasta..gärna med riven parmesan..SÅÅÅ gott ju!!!

Inga kommentarer: