söndag, februari 24

Morotskaka...



Av alla sliskiga bullar och kakor ligger morotskaka som nummer ett. Jag älskar detta underverk och skulle gladeligen sätta i mig en hel form om jag inte hade hjärnan på skaft.
Sambon har önskat sig en morotskaka som söndagsfika, inte mig emot..

Här delar jag med mig av receptet som jag tror från början kommer från någon av alla mina systrar...

MOROTSKAKA 175° 45 min

4 st ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 dl matolja
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
2 tsk bikarbonat
6 dl morötter

Ägg och socker vispas poröst och luftigt.
Olja och morötter rörs ner i äggsmeten.
Vetemjöl,vaniljsocker,kanel,bikarbonat blandas i en egen bunke.
Häll ner de torra ingredienserna och rör om.

Smöra en form (rund, vanlig) Alt. dubbla satsen och ta en djup ugnsplåt.

GLASYR:
100 g Philiadelphiaost
60 g smör
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Smält smöret och blanda i hop dessa ingredienser.
Bre gärna på glasyren när kakan svalnat. Glasyren smälter så lätt och rinner gärna ut över kanten annars.
Lika gött är det ändå..;-)

Smaklig fika!!!!!

7 kommentarer:

batgirl sa...

Åh, va´god den ser ut! Man blir lite sugen när man ser bilden.
Tack för receptet!

Anonym sa...

mmmmmmm... farligt gott!

Anonym sa...

Ooh receptet verkar gott! Förresten. på vilket sätt jobbar du med kläder? Nyfiken :)

Malin sa...

Den var sjukligt god och jag åt typ 3 stora bitar under hela dan..mindre bra!! hahaha

Fia: För tillfället jobbar jag som säljare men har tidigare jobbat både som butikschef och butikskommunikatör.
Kläder är skoj..

Anonym sa...

Okej! Har du pluggat något särskilt inom mode eller så? Har själv pluggat reklam och marknadsföring men är lite sugen på klädesbranschen ist, tex som butikskommunikatör. Bor även i Göteborg ;) Tips eller så?

Malin sa...

Fia:
Jag har jobbat med kläder i 7 år och är helt självlärd. Funderade på Butikskommunikatör på Handels i Gbg..men man vet ju hur det är att vara bekväm med ett fast jobb och trevlig inkomst..
Har gått Interna kurser på tidigare arbetsplatser, annars har jag ingen utbildning för dekoratörbiten. Hade varit skoj med en utbildning faktiskt!
Bästa Utbildningen får man ju iofs i butik så..jag ska väl vara glad!!;-) Har du ingen blogg förresten?

Anonym sa...

Vad gott det ser ut!